
 
 
 
 
 
 



2 

 

 

SADRŽAJ: 

 
 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA ................................................................. 3 
 
 
II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA .............. 9 
 
 
III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ................. 12 
 
 
IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I 
KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH 
PRAVA ....................................................................................................... 14 
 
REGULATORNA TELA ............................................................................... 14 
 
DRŽAVNI ORGANI ..................................................................................... 15 
 
KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH 
PRAVA ....................................................................................................... 16 
 
 
V  PROCES DIGITALIZACIJE ............................................................... 17 
 
 
VI  PROCES PRIVATIZACIJE ................................................................. 18 
 
 
VII ZAKLJUČAK .................................................................................... 19 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



3 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA 

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleţeno je više slučajeva koji ukazuju 

na moguće povrede slobode izraţavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Dnevni list „Pravda“ saopštio je da je 3. avgusta njihov dopisnik iz Prištine, NeĎeljko 

Zejak, napadnut u Gračanici i da su mu upućene pretnje likvidacijom. Zejak tvrdi da su ga 

napali Sneţana Karadţić, savetnik zamenika kosovskog premijera i ministra za lokalnu 

samoupravu, Slobodana Petrovića, kao i njen telohranitelj, Radman Doderović. Kako piše 

„Pravda“, Doderović je telefonom traţio od Zejaka da se naĎu u Gračanici, kako bi mu 

predočio „neke vaţne informacije“. Na dogovoreno mesto došao je automobilom ministarstva 

za lokalnu samoupravu Kosova, u kome je bila i Sneţana Karadţić. „Pravda“ tvrdi da su oboje, 

nakon što su izašli iz automobila, Zejaka vreĎali, psovali, udarali stolicom i pretili mu da će 

biti likvidiran. „Pravda“ dodaje da je Sneţana Karadţić i pre napada, telefonom zvala glavnu i 

odgovornu urednicu lista, kako bi vreĎala novinare lista i pretila povodom teksta objavljenog 

2. avgusta. U spornom tekstu, pod naslovom „Kafe kuvarica u bordu direktora“, tvrdi se da su 

Srbi koji učestvuju u radu kosovskih institucija nekompetentni za mesta na kojima se nalaze, a 

kao jedan od primera navodi se da je Karadţićeva, koja je izabrana na mesto predstavnika Sr-

ba u Bordu direktora Radio televizije Kosova, do 1999. godine bila kafe kuvarica. Sneţana 

Karadţić je, za KIM radio iz Čaglavice, rekla da je Zejaka gaĎala papirom nakon niza uvreda na 

polnoj i nacionalnoj osnovi, odnosno da je novinar nju i Doderovića nazvao „crnogorskim 

fašistima“. „Pravda“ je prenela i izjavu komandira policijske stanice u Gračanici, Bratislava 

Trajkovića, da su nakon što je Zejak napad prijavio policiji, dve osobe privedene, da je protiv 

njih pokrenut postupak zbog remećenja javnog reda i mira, te da će predmet biti prosleĎen 

istraţnom sudiji. Sneţana Karadţić demantovala je da je privoĎena, ali je potvrdila da su ona i 

Doderović dali izjavu povodom podnete prijave. Istovremeno, Crnogorska liberalna stranka 

najavila je podnošenje tuţbe protiv Zejaka i lista „Pravda“ zbog, kako je izjavio Radoman 

Doderović, „uznemiravanja crnogorske zajednice na Kosovu“. 

 

Ovaj slučaj moţe se posmatrati i u kontekstu opšteg stanja medija na Kosovu, o čemu je, u 

formi intervjua sa Imerom Mushkolajem, izvršnim direktorom Asocijacije profesionalnih 

novinara Kosova, takoĎe tokom avgusta, pisao dnevni list „Danas“. Mushkolaj tvrdi da svi 

meĎunarodni izveštaji ukazuju na loše stanje medija i nedovoljnu slobodu izraţavanja na 

Kosovu. On, takoĎe, uočava srazmeru izmeĎu uticaja koji konkretan medij ima na odreĎenu 

zajednicu i broja pritisaka na novinare takvih medija. Činjenica koju Mushkolaj uočava, da se 



4 

 

Srbi na Kosovu uglavnom informišu iz medija iz Srbije, te da uticaj na njih pre srpskih medija 

sa Kosova, imaju mediji iz Srbije, dodatno potvrĎuju i napadi na osoblje medija iz Srbije. 

Napad i pretnje NeĎeljku Zejaku usledili su samo nedelju dana nakon napada na snimatelje 

novinske agencije Tanjug, ĐorĎa Spasića i Davorina Pavlovića, koji su povreĎeni 27. jula 

uveče dok su snimali barikade na severu Kosova. U konkretnom slučaju, tekst objavljen u 

„Pravdi“ jeste bio kritičan u odnosu na kosovske institucije i odreĎene funkcionere u njima, ali 

je postavio legitimno pitanje kvalifikacija i iskustva ljudi koje te funkcije vrše. U tekstu se 

pored primera Sneţane Karadţić, ukazuje i na zamenika direktora Kosovske policijske sluţbe 

Dejana Jankovića, za koga „Pravda“ tvrdi da je bivši konobar, kao i Radivoja Mančića, 

predsednika Komisije Vlade Kosova za izradu nastavnog plana i programa na srpskom jeziku. 

za kojim je, po navodima „Pravde“, MUP Srbije raspisao poternicu zbog falsifikovanja 

univerzitetske diplome. Nesporno je da bi granice prihvatljive kritike morale biti šire kada je 

reč o javnim ličnostima, posebno nosiocima funkcija, koji bi morali ispoljavati veći stepen 

tolerancije u odnosu na obične graĎane. U navedenom smislu napad na novinara koji iznosi 

činjenice vezane za kvalifikacije i radno iskustvo nosilaca takvih funkcija, apsolutno je 

neprihvatljiv. 

 

1.2. Dnevni list „Kurir“, u broju od 15. avgusta, preneo je da je Veljko Šukalo, predsednik 

Dţet-ski saveza Srbije, pokušao da se fizički obračuna s reporterima i vozačem „Kurira“. Do 

incidenta je došlo prethodnog dana, a list tvrdi da je Šukalo bio iritiran činjenicom da 

reporteri izveštavaju o sudaru dva skutera na vodi, za koje je potvrdio da su u njegovom 

vlasništvu. U sudaru do koga je došlo na reci Savi, u blizini Hale 14 Beogradskog sajma, 

povreĎena su četiri lica. Jedan maloletni britanski drţavljanin zadobio je, kako mediji prenose, 

teške povrede unutrašnjih organa, dok je drugi, takoĎe maloletnik, iz Beograda, koji je sa 

povreĎenim Britancem bio na istom skuteru, zadobio više preloma. „Kurir“ tvrdi da je Šukalo 

pretio, nasrnuo na fotoreportera i oteo mu aparat, a da su prisutna trojica rečnih policajaca, 

samo posmatrali šta se dogaĎa, te da nisu ni pokušali da zaštite novinare. Mediji su preneli da 

je Šukalo svojevremeno saraĎivao sa beogradskom policijom tako što je pripadnike rečne 

policije obučavao za upravljanje skuterima. 

 

Zakonom o javnom informisanju predviĎeno je da niko ne sme da ograničava slobodu javnog 

informisanja, nijednim načinom podesnim da ograniči slobodan protok ideja, informacija i 

mišljenja. Posebno, niko ne sme da vrši bilo kakav fizički ili drugi pritisak na javno glasilo i 

njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. Sudeći po 

informacijama koje su o konkretnom slučaju preneli mediji, do ometanja osoblja javnog 

glasila u obavljanju posla došlo je pretnjama, pokušajem fizičkog napada i otimanjem opreme. 

Ono što, meĎutim, posebno zabrinjava je drţanje prisutnih policajaca u konkretnom slučaju. 

Policajci su, kako sumnja redakcija „Kurira“, tolerisali Šukalovo ponašanje, budući da ga 



5 

 

poznaju, da su sa njim saraĎivali i da im je čak bio i instruktor. Ukoliko se to zaista dogodilo, a 

po pisanju „Kurira“ slučaj istraţuje i unutrašnja kontrola MUP-a Srbije, stvar postaje tim 

ozbiljnija. Rezultati istrage za koju „Kurir“, pozivajući se na svoje izvore u MUP-u tvrdi da se 

vodi, još uvek nisu saopšteni. U skladu sa Zakonom o policiji („Sluţbeni glasnik RS“, br. 

101/2005 i 63/2009 - odluka US), policijski poslovi se obavljaju na način da se svakom 

obezbedi jednaka zaštita bezbednosti, prava i sloboda, što je u apsolutnoj suprotnosti sa 

tolerisanjem kršenja tih prava u slučaju kada je onaj ko prava krši u prethodnom periodu 

profesionalno saraĎivao sa pripadnicima policije. 

 

1.3. Rudarsko-topioničarski basen „Bor“ podneo je sredinom avgusta Republičkoj 

radiodifuznoj agenciji predstavku povodom, „sadrţaja programa i ponašanja Timočke 

televizije i radija“ iz Zaječara. U dopisu koji je potpisao Blagoje Spaskovski, generalni direktor 

Rudarsko-topioničarskog basena „Bor“, tvrdi se da je ovaj medij objavio informaciju da će se 

koncentrat iz rudnika „Čoka Marin“, kod Majdanpeka, preraĎivati u borskoj topionici, te da će 

se time izvršiti „ekološki genocid nad ţiteljima Bora“. U dopisu se precizira da je reč o neistini, 

da se prenošenjem takvih informacija zastrašuju graĎani, šteti poslovnim interesima, 

kredibilitetu i rejtingu RTB, ali i na najgrublji način krše Zakon o informisanju i Etički kodeks 

novinara. Saša Mirković, predsednik UO Timočke televizije i radija, izjavio je za „Večernje 

novosti“ da je od ureĎivačkog kolegijuma zatraţio da se izjasni o optuţbama, ali i istakao da 

Spaskovski, koji je pored toga što je generalni direktor RTB i stranački funkcioner G17 plus, 

„koristi silu i pretnje prema svima koji ne misle kao on“. Mirković je optuţio nadleţne u RTB 

da, suprotno odredbama Zakona o dostupnosti informacija od javnog značaja, nisu odgovarali 

na zahteve medija za informacije o rudniku „Čoka Marin“. Istovremeno, Mirković pominje 

zabrinjavajuću koncentraciju sumpor-dioksida u atmosferi u Boru. 

 

Zakonom o radiodifuziji predviĎeno je da fizička i pravna lica imaju pravo da Republičkoj 

radiodifuznoj agenciji podnose predstavke u vezi sa sadrţajem programa emitera, ako 

smatraju da se tim programima vreĎaju ili ugroţavaju njihovi lični interesi ili opšti interes. 

RRA je duţna da, po prijemu i razmatranju predstavke, istu bez odlaganja dostavi emiteru na 

izjašnjavanje i da mu odredi rok za to, osim ako je predstavka očigledno neosnovana. Ako RRA 

naĎe da predstavka jeste osnovana, duţna je da preduzme odgovarajuće mere i da podnosioca 

predstavke uputi na koji način moţe da zaštiti svoj interes. U konkretnom slučaju, meĎutim, 

makar shodno navodima predstavke, kako su je mediji citirali, Rudarsko-topioničarski basen 

„Bor“ poziva se na kršenje Zakona o informisanju i Etičkog kodeksa novinara. Nadzor nad 

primenom tog Zakona i kodeksa, nije meĎutim neposredno u nadleţnosti Republičke 

radiodifuzne agencije. Naime, ukoliko je medij objavio netačnu informaciju, Rudarsko-

topioničarskom basenu „Bor“ stoje na raspolaganju mogućnosti pokretanja sudskih postupaka 

predviĎenih Zakonom o javnom informisanju, a u slučaju da je zaista reč o zastrašivanju 



6 

 

graĎana i mogućnost iniciranja krivičnog postupka s tim u vezi, npr. za krivično delo 

izazivanja panike i nereda iz člana 343. Krivičnog zakonika. U suprotnom, a posebno ako se 

ispostavi da je Timočka televizija i radio imao osnova za zabrinutost povodom moguće 

ekološke katastrofe, moglo bi se ispostaviti da je podnošenje predstavke od strane Rudarsko-

topioničarskog basena „Bor“, zapravo, Zakonom o javnom informisanju zabranjena 

zloupotreba prava, u ovom slučaju prava na ulaganje pravnog sredstva, podesna da ograniči 

slobodan protok ideja, informacija i mišljenja. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1.  Apelacioni sud u Beogradu potvrdio je dve prvostepene presude Višeg suda u Beogradu 

protiv televizije B92, u sporovima koji su se ticali istraţivačkog serijala Reakcija, emisija pod 

nazivom „Dosije Šarić“, emitovanih u martu 2010. godine. Presudama su B92, Veran Matić, 

glavni i odgovorni urednik i Jelena Veljković, novinarka, solidarno obavezani da naknade 

nematerijalnu štetu u ukupnom iznosu od 600.000 dinara, nastalu povredom časti, ugleda i 

ljudskog dostojanstva zbog, kako se u presudi navodi, „objavljenih netačnih informacija“, 

ukupno šestoro tuţilaca, članova dve beogradske porodice, pomenutih u jednom policijskom 

izveštaju nastalom u toku operativne obrade nad organizovanom kriminalnom grupom Darka 

Šarića, koji je prikazan u spornoj emisiji.  

 

Ono što zabrinjava u ove dve presude je krajnje restriktivno tumačenje odredbe člana 82. 

Zakona o javnom informisanju, shodno kojoj novinar, odgovorni urednik i pravno lice koje je 

osnivač javnog glasila, ne odgovaraju za štetu, ako je neistinita ili nepotpuna informacija verno 

preneta iz dokumenta nadleţnog drţavnog organa. U obe parnice tuţioci su tvrdili da su trpeli 

nematerijalnu štetu nastalu povredom časti, ugleda i ljudskog dostojanstva zbog prikazivanja, 

u televizijskom programu, snimka izveštaja MUP-a. U dokaznom postupku sud je pribavio 

izjašnjenje MUP-a, u kome se tvrdi da izveštaj takve sadrţine u MUP-u postoji. Ipak, u presudi 

Apelacioni sud nalazi da se u konkretnom slučaju ţalbom neosnovano ukazuje da je reč o 

vernom prenošenju informacija iz dokumenta nadleţnog drţavnog organa, stoga što izveštaj 

korišćen u emisiji, budući pribavljen preko ličnih izvora, ne predstavlja zvaničnu informaciju 

MUP-a, koja bi vodila isključenju odgovornosti tuţenih. Na ovaj način sud praktično suţava 

polje primene člana 82. Zakona o javnom informisanju, te zakonsku odredbu tumači na način 

shodno kome je osnov za isključenje odgovornosti isključivo objavljivanje zvanično saopštenih 

informacija nadleţnih organa, drugim rečima njihovih saopštenja za medije, a ne i 

objavljivanje informacija do kojih mediji i novinari dolaze istraţivanjem. Ovakvo tumačenje 

člana 82. Zakona o javnom informisanju, ne samo što praktično onemogućava i samu ideju 

istraţivačkog novinarstva, već je i u suprotnosti sa odredbom člana 8. Zakona o javnom 



7 

 

informisanju, kojom je predviĎeno da se nijedna odredba tog zakona ne moţe tumačiti i 

primeniti na način koji bi doveo do ukidanja nekog prava koje taj zakon garantuje ili do 

njegovog ograničavanja u većoj meri od one koja je propisana. Ovo tumačenje suprotno je i 

praksi Evropskog suda za ljudska prava u čitavom nizu odluka, kao što su npr. Bladet Tromsø i 

Stensaas protiv Norveške od 20.5.1999, § 68, ili Colombani protiv Francuske od 25.6.2002, § 

65, koja je nedvosmisleno na stanovištu da medij i novinari, ako citiraju dokument nadleţnog 

organa, nisu obavezni da proveravaju istinitost klevetničkih citiranih tvrdnji iz takvih 

dokumenata i ne odgovaraju za njihovo objavljivanje. B92 će, kako saznajemo, koristiti 

vanredne pravne lekove kojima će pobijati navedene presude. 

 

2.2 Dnevni list „Danas“ preneo je da su, od kada je Republička radiodifuzna agencija, u 

januaru prošle godine, počela da podnosi zahteve za pokretanje prekršajnih postupaka protiv 

nacionalnih emitera zbog nepoštovanja Zakona o oglašavanju, do sada izrečene samo tri 

presude. U jednom slučaju, presuda je izrečena televiziji Pink, koja je kaţnjena sa dva miliona 

dinara, a Ţeljko Mitrović, kao odgovorno lice, sa 140.000 dinara. Druge dve presude odnose se 

na Radio-televiziju Srbije koja je u jednoj presudi kaţnjena sa 300.000, a u drugoj sa 400.000 

dinara. U Prekršajnom sudu formirano je ukupno 516 predmeta, od kojih 44 u 2010, a 472 u 

2011. godini. 

 

Iako je apsolutno nesporno da postoje slučajevi kršenja propisa o oglašavanju i da su ta 

kršenja česta i mnogobrojna, veliki broj postupaka koji se vode, isključivo protiv nacionalnih 

emitera, ukazuju da smo, kao društvo, još uvek daleko od zavoĎenja reda u ovoj oblasti. 

Ukazali bismo samo na nekoliko problema koji još uvek traţe svoje rešenje. Prvo, veći broj 

zahteva za pokretanje prekršajnih postupaka u 2011. godini, ne govori nuţno o većem broju 

prekršaja, već o novoj praksi koju je RRA uvela, a koja se ogleda u tome da se prekršaji u istom 

periodu razvrstavaju u veći broj zahteva, za razliku od prakse u 2010. godini, kada je svaki 

zahtev za pokretanje postupka obuhvatao sve nepravilnosti zabeleţene u monitoring izveštaju. 

Na ovaj način RRA i sam doprinosi duţem trajanju postupaka, jer mediji po pravilu podnose 

zahteve za spajanje postupaka, a postupci stoje dok se o tim zahtevima ne odluči. Drugo, dobar 

broj zahteva posledica je činjenice da mediji i RRA različito tumače odreĎene odredbe Zakona 

o oglašavanju. Stručne sluţbe Republičke radiodifuzne agencije jesu saraĎivale sa medijima i 

davale mišljenja vezana za primenu zakona, ali je RRA propustio da donese bliţa pravila o 

oglašavanju i sponzorstvu na televiziji i radiju, na šta je ovlašćen i obavezan članom 103. stav 

4. Zakona o oglašavanju. Da su takva bliţa pravila doneta, moguće je da bi neke od nedoumica 

bile razrešene. Treće, moglo bi se postaviti i pitanje selektivne primene Zakona o oglašavanju, 

ukoliko se one zaista primenjuju samo na nacionalne emitere. TakoĎe, nije jasno da li se 

prijave protiv Javnog servisa odnose i na prodaju oglasnog prostora unapred, ili njegovu 

prodaju jednom licu ili grupi povezanih lica, preko zakonom dozvoljenih kvota, što je 



8 

 

Zakonom o oglašavanju takoĎe zabranjeno. Na kraju, postavlja se i pitanje obučenosti 

prekršajnih sudova da sude u postupcima koji se pokreću po Zakonu o oglašavanju, posebno u 

situaciji u kojoj RRA nije doneo bliţa pravila o oglašavanju i sponzorstvu na televiziji i radiju, 

a odredbe zakona same po sebi nisu dovoljno precizne i ostavljaju širok prostor različitim 

tumačenjima. 

 

2.3. Apelacioni sud u Beogradu, saopštio je 5. avgusta da je doneo rešenje kojom je ukinuo 

prvostepenu presudu Osnovnog suda u Šapcu, kojom je okrivljeni Bogdan Simanić, sveštenik i 

suvlasnik lista „Glas Podrinja“, osuĎen na kaznu zatvora u trajanju od 2 godine. Podsetimo, 

Simanića je Osnovni sud u Šapcu oglasio krivim zbog izvršenja krivičnog dela ugroţavanje 

sigurnosti, odnosno što je 30. januara 2010. godine u Šapcu, novinarki „Večernjih novosti“ 

Aleksandri Delić, preko koleginice Tatjane Cvejić iz „Blica”, poručio da će joj „slomiti sve kosti 

i njome obrisati asfalt”, jer je prenela zvanično saopštenje da se on i Slobodan Teodorović, 

drugi suvlasnik nedeljnika „Glas Podrinja“, terete za zloupotrebu sluţbenog poloţaja. 

Apelacioni sud u Beogradu predmet je vratio prvostepenom sudu na ponovno suĎenje, pred 

potpuno izmenjenim većem. Naime, po nalaţenju Apelacionog suda prvostepena presuda je 

doneta uz bitnu povredu odredaba krivičnog postupka, jer nema razloga o odlučnim 

činjenicama. 

 

Nezadovoljstvo novinara pravosuĎem u Srbiji, za koje oni u priličnoj meri veruju da, umesto 

da štiti njih, štiti nasilnike kojih ih napadaju, dodatno je podgrejano kratkim saopštenjem 

Apelacionog suda u Beogradu, iz koga se ne vidi šta je u prvostepenoj presudi, kao retkom 

primeru u kome se oni koji novinarima prete osuĎuju na bezuslovne zatvorske kazne, bilo u toj 

meri sporno da je Apelacioni sud ne samo ukine, već i da naloţi da se ponovno suĎenje odrţi 

pred potpuno izmenjenim većem. Nesporno je da je pravo na ţalbu ustavna kategorija i da 

svako, pa samim tim i Bogdan Simanić ima pravo da se odluka, koja je protiv njega doneta, 

ispita na višoj sudskoj instanci. Nesporno je i da sudovi mogu da pogreše i da se u pravosuĎu 

gotovo svakodnevno po neka presuda niţestepenog suda ukida i predmeti vraćaju na ponovna 

suĎenja, što bi po prirodi trebalo da doprinese pravnoj sigurnosti u društvu. Ono što meĎutim 

brine jeste što u konkretnom slučaju Apelacioni sud u Beogradu, u ovoj pravnoj stvari koja se 

ne tiče samo ugoţavanja lične sigurnosti jedne novinarke, već i ostvarivanja prava na slobodu 

izraţavanja, ne obaveštava javnost detaljnije o razlozima ukidanja presude. Na ovaj način, u 

javnosti se stvara utisak da sudovi generalno ne uvaţavaju slobodu izraţavanja, niti ličnu 

sigurnost novinara, čime se, s jedne strane, ohrabruju oni koji novinarima prete i vrše pritisak 

na njih, a sa druge, podriva vera samih novinara u pravosuĎe i tako utiče na jačanje 

autocenzure. Preciznije saopštenje kojim bi Apelacioni sud ukazao na konkretne nedostatke 

zbog kojih je prvostepenu presudu ukinuo, moglo je da pomogne da se ovakve posledice 

izbegnu. 



9 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA 

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1.  Implementacija Zakona o javnom informisanju obraĎena je jednim delom i kroz 

odeljak o slobodi izraţavanja.  

 

2. Zakon o radiodifuziji 

 

2.1. Vlasnik televizije Pink, Ţeljko Mitrović, najavio je početkom avgusta da će sa programa 

u svih pet zemalja gde ova kompanija ima TV stanice (Srbija, Makedonija, Slovenija, BiH i 

Crna Gora), skinuti hrvatsku muziku, filmove i turističke reklame. Najava je usledila nakon što 

je u Hrvatskoj objavljen oglas za prodaju Mitrovićeve jahte na aukciji 17. avgusta u 

Dubrovniku. Da podsetimo, hrvatska carina zaplenila je jahtu u septembru prošle godine, 

kada je iz crnogorskih uplovljavala u hrvatske vode, uz pozivanje na povrede carinskih 

propisa, a Mitrović je povodom odluka hrvatskih vlasti uloţio ţalbu. Ono što je, meĎutim, 

izazvalo posebne reakcije javnosti je Mitrovićeva izjava da se sve ove godine trudio da 

unapreĎuje meĎususedske odnose Hrvatske i Srbije „favorizovanjem hrvatske muzike, 

kinematografije i hrvatskih investicija u zemljama bivše Jugoslavije“. Mitrović je najavio da će 

Upravni odbor njegove kompanije raspravljati o „ukidanju hrvatske muzike i kinematografije 

u svih pet zemalja u kojima Pink ima svoju televiziju i posebnoj brizi za kontrolu kvaliteta 

hrvatskih proizvoda u zemljama van Hrvatske“. TakoĎe, saopštio je da je zabranio 

reklamiranje hrvatskog turizma na svojim kanalima, kao i da „više nikada neće biti u prilici da 

zataškava incidente i neprijatnosti koje srpski, bosanski i crnogorski drţavljani doţivljavaju na 

letovanju u Hrvatskoj“. Povodom Mitrovićeve izjave reagovala su novinarska udruţenja. Nino 

Brajović, generalni sekretar UNS-a, izjavio je da posao medija nije da zataškava bilo čije 

napade ili da nekoga nekritički promoviše, te upitao da li Mitrovićeva izjava znači da će 

nastaviti da prećutkuje ako mu Hrvatska vrati jahtu. Mediji su preneli da je reagovalo i 

Ministarstvo inostranih poslova Hrvatske, te imajući u vidu činjenicu da se Pink koristi 

nacionalnom frekvencijom Srbije, od nadleţnih tela u Srbiji zatraţilo hitno delovanje u skladu 

sa svim zakonskim propisima, kako bi se dalje objavljivanje negativnih i neutemeljenih 

sadrţaja o Hrvatskoj, njenim institucijama i hrvatskim kompanijama u programu TV Pink, što 

pre prekinulo. Ministarstvo kulture, informisanja i informacionog društva dostavilo je 

Republičkoj radiodifuznoj agenciji informaciju o primedbama iz Hrvatske, a Savet RRA, 

saopštio je da „sa posebnom paţnjom prati program televizije Pink u vezi sa slučajem koji je 

nastao nakon izjava vlasnika televizije, Ţeljka Mitrovića.“ Ovakvo praćenje nije, meĎutim, 

dovelo do izricanja bilo kakvih mera. 



10 

 

 

Incident sa Mitrovićevom reakcijom na najavljenu aukcijsku prodaju njegove zaplenjene jahte 

u Hrvatskoj, dao je priliku mnogima da ukazuju na manjkavosti medijskog sistema u Srbiji, 

koji navodno ne daje adekvatne mehanizme kojima bi se sprečavala zloupotreba frekvencija, 

kao nacionalnog dobra, u privatne svrhe vlasnika medija. No, da li je baš tako? Podsetimo, 

Zakonom o radiodifuziji ustanovljena su načela regulisanja odnosa u ovoj oblasti, meĎu 

kojima su i načela slobode, profesionalizma i nezavisnosti, zabrane svakog oblika cenzure ili 

uticaja na rad radiodifuznih javnih glasila, sve u cilju garancije njihove nezavisnosti, 

nezavisnosti njihovih redakcija i novinara. Zakon takoĎe insistira na punoj afirmaciji 

graĎanskih prava i sloboda, a posebno slobode izraţavanja i pluralizma mišljenja. Naţalost, 

čak ni na nivou internih kodeksa unutar samih medija, ne postoje pravila kojima se garantuje 

nezavisnost redakcija i novinara u odnosu na vlasnike medija i njihove privatne interese. Ali je 

zato, sa druge strane, nesporno da RRA, u skladu sa odredbom člana 8. stav 2. tačka 3) Zakona 

o radiodifuziji, jeste nadleţna da preduzima mere u cilju sprečavanja emitovanja programa 

koji sadrţe informacije kojima se podstiče diskriminacija, mrţnja ili nasilje protiv lica ili grupe 

lica, zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja odreĎenoj naciji ili etničkoj grupi. TakoĎe, u 

skladu sa članom 13. Zakona, RRA je nadleţna da vrši nadzor nad radom emitera. U vršenju 

nadzora, RRA je duţna da se posebno stara o tome da emiteri u svemu poštuju uslove pod 

kojima im je izdata dozvola, naročito u pogledu opštih programskih standarda propisanih 

zakonom. Podsećamo, jedan od programskih standarda propisanih zakonom je i onaj shodno 

kome su emiteri duţni da obezbede slobodno, potpuno i blagovremeno informisanje graĎana, 

što tendenciozno informisanje, shodno privatnim interesima vlasnika medija, svakako nije. 

TakoĎe i često kritikovani Kodeks ponašanja emitera („Sluţbeni glasnik RS“, br. 63/2007), 

sadrţi odreĎene odredbe koje bi mogle biti primenjive na ovakvu praksu. Konkretno, u svom 

uputstvu koje se tiče opštih programskih standarda u informativnom programu i programu 

političkih aktuelnosti, RRA predviĎa da su emiteri duţni da obezbede da se svako stanovište 

predstavi na minimalno objektivan način (bez malicioznih montaţa, umetnutih komentara i 

slično). TakoĎe, shodno Kodeksu, pravo na nezavisnu ureĎivačku politiku, podrazumeva i 

obavezu nepristrasnosti u izveštavanju, što opet pretpostavlja jasno odvajanje činjeničnog 

izveštavanja od stava, mišljenja ili komentara, te staranje o tome da lično uverenje i mišljenje 

urednika ne utiču diskriminatorno na izbor teme i način njenog predstavljanja. Podsetimo, 

Ţeljko Mitrović je pored toga što je vlasnik, i odgovorni urednik Televizije Pink. TakoĎe, 

Kodeks zabranjuje emiterima namerno prikrivanje informacija od javnog interesa. Iz izjava 

Ţeljka Mitrovića moglo bi se zaključiti da je takvog, namernog prikrivanja informacija od 

javnog interesa, na programu televizije koju ureĎuje, bilo. Na posletku, Kodeks sadrţi i 

generalnu zabranu diskriminacije, izmeĎu ostalog i na osnovu etničke ili nacionalne 

pripadnosti. 

 



11 

 

2.2. Krajem avgusta Telekom Srbija saopštio je da je postao vlasnik 51 odsto kompanije HD 

WIN, osnivača četiri TV kanala Arena Sport, dokapitalizacijom vrednom 7,7 miliona evra. 

Akvizicijom, kako se navodi u saopštenju, Telekom Srbija postaje prvi telekomunikacioni 

operater u Srbiji koji će pored distribucije imati značajnu ulogu i u proizvodnji 

multimedijalnih sadrţaja. Nekako istovremeno, mediji su preneli i da bi deo Televizije Pink 

uskoro mogao da preĎe u ruke jednog od vlasnika SBB-a, investicionog fonda „Mid Europa 

partners“. Kako kaţu iz Televizije Pink, sa „Mid Europa partners“ započeli su pregovore o 

prodaji. SBB je najjači srpski kablovski i satelitski DTH operator. Shodno podacima iz 

Agencije za privredne registre, vlasnik SBB-a je Adria Cable B.V. iz Amstelveen-a u Holandiji. 

MeĎutim, na Internet prezentaciji investicionog fonda Mid Europa Partners, zaista se navodi 

da je ovaj fond, u junu 2007. godine, predvodio konzorcijum investitora koji je preuzeo 100% 

vlasništva u SBB-u. Koliko je učešće Mid Europa Partners-a u SBB-u u ovom trenutku, nije 

poznato. 

 

Zakon o radiodifuziji sadrţi odredbe koje se odnose na medijsku koncentraciju, kao i na 

unakrsno medijsko vlasništvo, ali ne i odredbe koje se odnose na vertikalnu integraciju, 

odnosno istovremeno učešće na različitim trţištima od značaja za medijsku produkciju i 

distribuciju, uključujući i trţišta oglašavanja, distribucije štampe i elektronskih komunikacija. 

Ulazak u medijsko vlasništvo operatora najveće kablovske i najveće satelitske DTH mreţe u 

Srbiji (SBB), kao i operatora najveće IPTV mreţe (Telekom Srbija), nuţno postavlja pitanja 

koja se tiču kreiranja mogućih uskih grla u distribuciji medijskih sadrţaja, kroz favorizaciju 

sopstvenih sadrţaja u odnosu na sadrţaje drugih učesnika na medijskom trţištu. Sa pozicija 

Zakona o radiodifuziji, kakav je trenutno na snazi, sprovedena transakcija (u slučaju Telekoma 

Srbija) i najavljena (u slučaju SBB-a), ne predstavljaju nedozvoljenu medijsku koncentraciju. 

U Srbiji je svojevremeno bilo raĎeno na posebnom Zakonu o medijskoj koncentraciji, ali on, 

iako je o Nacrtu voĎena i javna rasprava, nikada nije došao pred Skupštinu. Istini za volju, ni 

taj Nacrt nije tretirao vertikalnu integraciju izmeĎu operatora mreţa elektronskih 

komunikacija i medija. Rizike vertikalne integracije, makar po u ovom trenutku dostupnim 

podacima, zanemaruje i Nacrt buduće medijske strategije Srbije. Stvaranje novih uskih grla za 

slobodan protok informacija i mišljenja koji vertikalna integracija moţe predstavljati, u ovom 

trenutku ostaje pitanje isključivo u nadleţnosti Republičke agencije za elektronske 

komunikacije, nadleţne da obezbeĎuje razvoj konkurencije u oblasti elektronskih 

komunikacija i Komisije za zaštitu konkurencije, nadleţne da sprečava restriktivne sporazume, 

izmeĎu ostalog i one, kojima se dele trţišta ili primenjuju nejednaki uslovi poslovanja na iste 

poslove u odnosu na različite učesnike na trţištu. Da li će to biti i dovoljno da se obezbedi 

slobodan protok informacija i ravnopravni uslovi poslovanja za sve medije, ostaje da se vidi.  

 

 



12 

 

3. Zakon o elektronskim komunikacijama 

 

3.1. Ministarstvo kulture, informisanja i informacionog društva, u skladu sa sugestijom 

Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti, produţilo je vreme 

trajanja javnih konsultacija o Predlogu pravilnika o tehničkim zahtevima za ureĎaje i 

programsku podršku za zakonito presretanje elektronskih komunikacija i zadrţavanje 

podataka o elektronskim komunikacijama do 11. avgusta 2011. godine. Nakon okončanja 

javnih konsultacija, tekst Pravilnika do datuma zaključenja ovog izveštaja, nije usvojen. 

 

O rizicima koje donosi tekst Predloga pravilnika o tehničkim zahtevima za ureĎaje i 

programsku podršku za zakonito presretanje elektronskih komunikacija i zadrţavanje 

podataka o elektronskim komunikacijama, pisali smo u svom prethodnom izveštaju. 

Podsećamo, inicijalno je bilo predviĎeno da javne konsultacije traju do 4. avgusta. Pravilnik bi 

trebalo da predstavlja konkretizaciju odredbe Zakona o elektronskim komunikacijama kojom 

je predviĎeno da su operatori elektronskih komunikacija duţni da omoguće zakonito 

presretanje komunikacija. Tokom javnih konsultacija, zamerke na Predlog pravilnika ticale su 

se pre svega činjenice da njegov tekst zapravo i ne specificira tehničke zahteve za ureĎaje i 

opremu, što bi trebalo da bude slučaj, već naprotiv, pravo na propisivanje funkcionalne 

specifikacije opreme, ureĎaja i programske podrške prenosi na Bezbednosno-informativnu 

agenciju, čime se izlazi izvan okvira propisanog Zakonom o elektronskim komunikacijama. 

Pravilnik je posebno interesantan za medije, budući da bi njegova zloupotreba 

kompromitovala zakonom priznato pravo na zaštitu novinarskih izvora. Produţavanje javnih 

konsultacija dalo je mogućnost zainteresovanima da iznesu svoje primedbe na tekst. Ono što 

meĎutim zabrinjava, jeste da ministarstvo, nakon okončanja javnih konsultacija, nije saopštilo 

koje je od primedbi iznetih tokom konsultacija uvaţilo, zbog čega je krajnje neizvesno u 

kakvom tekstu i kada će ovaj vaţan Pravilnik biti usvojen. 

 

 

III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA  

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, Narodna skupština Republike Srbije nije usvajala 

propise od značaja za medijski sektor, odnosno sa implikacijama na njega. Vlada Republike 

Srbije je, meĎutim, predloţila Narodnoj skupštini usvajanje Zakona o izmenama i dopunama 

Zakona o autorskom i srodnim pravima, a pojedine predloţene izmene jesu od značaja za 

medijski sektor. 

 



13 

 

1. Zakon o izmenama i dopunama Zakona o autorskom i srodnim pravima 

 

Članom 75. Sporazuma o stabilizaciji i pridruţivanju, Republika Srbija obavezala se da 

obezbedi nivo zaštite intelektualne svojine koji je sličan nivou zaštite intelektualne svojine u 

Evropskoj uniji. Kako se navodi u obrazloţenju Zakona o izmenama i dopunama Zakona o 

autorskom i srodnim pravima, koji je Vlada uputila Skupštini na usvajanje 11. avgusta ove 

godine, odgovarajući na pitanja iz upitnika Evropske unije koja su se odnosila na Poglavlje 7. 

„Pravo intelektualne svojine“, utvrĎeno je da pojedine odredbe nekih direktiva Evropske unije 

koje regulišu materiju autorskog i srodnih prava, nisu dosledno unete u domaći zakon. Iz tog 

razloga najveći deo predloţenih izmena i dopuna jeste dosledno prenošenje odredbi direktiva 

Evropske unije koje regulišu materiju autorskog i srodnih prava u domaći zakon. TakoĎe, u 

toku pregovora u vezi sa pristupanjem Republike Srbije Svetskoj trgovinskoj organizaciji 

pokazalo se i da pojedine odredbe Sporazuma o trgovinskim aspektima prava intelektualne 

svojine - TRIPS, nisu dosledno prenete u Zakon, te su izmene bile nuţne i u tom smislu.  

 

Predlog predviĎa izmene člana 43. Zakona o autorskom i srodnim pravima koji predviĎa 

ograničenja autorskog prava u odnosu na izveštavanje javnosti putem štampe, radija i 

televizije o tekućim dogaĎajima. Novi tekst ove odredbe sada predviĎa da je dozvoljeno, u 

okviru izveštavanja javnosti putem štampe, radija, televizije i drugih medija o tekućim 

dogaĎajima, u obimu koji odgovara svrsi i načinu izveštavanja o tekućem dogaĎaju, bez 

dozvole autora i bez plaćanja autorske naknade: 

 umnoţavanje primeraka objavljenih dela koja se pojavljuju kao sastavni deo tekućeg 

dogaĎaja o kome se javnost izveštava; 

 pripremanje i umnoţavanje kratkih izvoda ili saţetaka iz novinskih i drugih sličnih 

članaka u pregledima štampe; 

 umnoţavanje javnih političkih, verskih i drugih govora odrţanih u drţavnim organima, 

verskim ustanovama ili prilikom drţavnih ili verskih svečanosti; 

 slobodno korišćenje dnevnih informacija i vesti koje imaju prirodu novinskog izveštaja. 

 

Vlada takoĎe predlaţe i izmenu odredbe člana 49. Zakona kojim je regulisano pravo citiranja. 

Prvo, izmene predviĎaju mogućnost da se citiraju i cela kratka autorska dela. Do sada je bila 

predviĎena samo mogućnost citiranja delova autorskih dela, što je praktično isključivalo 

mogućnost da se po tom osnovu citiraju kratka autorska dela, kao npr. aforizmi. TakoĎe, 

izmenama je predviĎen i jedan dodatni uslov za korišćenje prava na citiranje, a to je da se citat 

koristi u skladu sa dobrim običajima.  

 



14 

 

Na posletku, predlog dozvoljava slobodnu preradu objavljenog autorskog dela, ako se radi o 

parodiji ili karikaturi, ako to ne stvara zabunu ili ne moţe dovesti do stvaranja zabune u 

pogledu izvora dela, što će svakako unaprediti pravnu sigurnost kod objavljivanja parodija, 

karikatura i generalno satiričnih sadrţaja u medijima. 

 

TakoĎe, predloţenom izmenom člana 183. Zakona, koji reguliše obaveze korisnika, pa samim 

tim i medija, prema kolektivnim organizacijama za zaštitu autorskog i srodnih prava, 

predviĎen je osnov koji ovlašćuje kolektivne organizacije da prošire obim svojih zahteva za 

dostavljanje spiskova emitovanih muzičkih dela, fonograma i interpretacija. Naime, 

pozivanjem na vaţeću odredbu člana 183. Zakona, mediji su u sporovima, pre svega protiv 

kolektivne organizacije koja zastupa proizvoĎače fonograma (OFPS), isticali da zahtevi OFPS-

a koji se odnose na dostavljanje podataka o emitovanim fonogramima u medijima prevazilaze 

okvir predviĎen zakonom. Sada, izmenom Zakona, Vlada namerava da medijima nametne 

dodatnu obavezu da kolektivne organizacije obaveštavaju ne samo o okolnostima relevantnim 

za obračun naknade koja se prema tarifi plaća, već i za njenu dalju podelu vlasnicima prava. 

Ovo će u praksi medijima nametnuti dodatnu obavezu beleţenja i administriranja podataka 

koji se odnose na emitovana muzička dela, fonograme i interpretacije.  

 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I 

KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA 

 

REGULATORNA TELA 

 

1. REPUBLIČKA RADIODIFUZNA AGENCIJA (RRA)  

 

1.1.  Televizija „Enter“ ostala je bez dozvole za zemaljsko emitovanje programa, zbog 

neplaćenih naknada za emitovanje programa. Ovu odluku Savet Republičke radiodifuzne 

agencije doneo je na sednici odrţanoj 8. avgusta. Televizija „Enter“ imala je dozvolu za 

zemaljsko emitovanje programa za regionalno pokrivanje u Beogradu. „Kriza u lokalnim 

medijima je tolika, da čak i mediji u Beogradu, koji imaju najviše prihoda od reklama, ne 

mogu da opstanu“,  izjavio je za „Novosti“ Goran Karadţić, zamenik predsednika Saveta RRA. 

On je dodao, da je od ukupnog broja televizija koje su emitovale program u Beogradu, do sada 

polovina ostala bez dozvola, zbog neplaćenih naknada za emitovanje programa. Pre „Entera“, 

bez dozvole su ostali i „Art“ i „TV Plus“. 

 



15 

 

U skladu sa odredbama Zakona o radiodifuziji, emiter za dobijeno pravo na emitovanje 

programa plaća naknadu za emitovanje programa i naknadu za korišćenje radiofrekvencije. 

Visina i način plaćanja naknade za korišćenje radiofrekvencija, utvrĎuju se u skladu sa 

propisima o elektronskim komunikacijama i plaća se u korist računa regulatornog tela 

nadleţnog za oblast elektronskih komunikacija. Naknada za emitovanje programa uplaćuje se 

na račun Republičke radiodifuzne agencije. Visinu naknade za emitovanje programa 

Republička radiodifuzna agencija utvrĎuje, uz saglasnost Vlade Republike Srbije na osnovu 

kriterijuma koji obuhvataju broj stanovnika na području na kome se emituje program i 

programske koncepcije emitera, odnosno porekla i vrste programa koji se emituje. U praksi, 

ova naknada je i do 10 puta veća od naknade za korišćenje radiofrekvencija i često je 

ukazivano da predstavlja ozbiljno opterećenje za rad medija. Činjenica da čak i pojedini mediji 

u Beogradu ne mogu da plate ovu naknadu, potvrĎuju da ove primedbe nisu bez osnova. 

TakoĎe, iako je jedini razlog zbog koga je zakonodavac propisao obavezu plaćanja ove naknade 

(za razliku od naknade za korišćenje radiofrekvencija, koja je po svojoj prirodi zapravo cena 

korišćenja ograničenog resursa) - obezbeĎivanje stabilnog finansiranja i finansijske 

nezavisnosti regulatora, ove naknade već godinama u znatnoj meri prevazilaze trošak 

regulacije, što samo potvrĎuje činjenica da RRA naplaćene viškove prebacuje u drţavni 

budţet. S druge strane, neizmirivanje naknade predstavlja osnov za oduzimanje dozvole. 

Zakonom je predviĎeno da ona moţe biti oduzeta ako emiter i pored izrečene opomene u 

pisanoj formi, obavezu plaćanja naknade ne izmiri. Procesnim pravilima Zakona o 

radiodifuziji predviĎeno je da emiter kome je oduzeta dozvola ima pravo da, u roku od osam 

dana od dana dostavljanja odluke Saveta, podnese prigovor protiv takve odluke. Prigovor ne 

odlaţe izvršenje odluke, a protiv odluke Saveta donete po prigovoru moţe se pokrenuti i 

upravni spor.  

 

DRŽAVNI ORGANI 

 

2.  MINISTARSTVO KULTURE, INFORMISANJA I INFORMACIONOG 

DRUŠTVA 

 

Na Internet prezentaciji Ministarstva kulture, informisanja i informacionog društva, 17. 

avgusta je objavljeno da je Sektor za medije ovog ministarstva završio tekst Predloga nacrta 

medijske strategije. Podsetimo, sama najava usledila je nakon javne rasprave voĎene o tekstu 

Nacrta koji je pripremila radna grupa, u kojoj su svoje eksperte imenovali medijska i 

novinarska udruţenja i samo ministarstvo. Trebalo je da Sektor za medije u tekst Predloga 

inkorporira primedbe, predloge, komentare i sugestije pristigle tokom javne rasprave. Završni 

tekst, meĎutim, nije objavljen, već ga je ministar Predrag Marković, shodno dogovoru sa 



16 

 

predsednikom Vlade, uputio Premijeru radi formiranja Komisije koja bi na završeni tekst 

Predloga dala svoje sugestije, po čijem razmatranju bi, pre usvajanja Strategije na Vladi, tekst 

Predloga, ministar predstavio na javnom slušanju u Narodnoj skupštini Republike Srbije. Za 

članove ove Komisije, formirane rešenjem predsednika Vlade Mirka Cvetkovića, imenovani su 

Dragana Milićević Milutinović, drţavna sekretarka Ministarstva kulture, informisaanja i 

informacionog društva, kao predsednik, Irini Reljin, pomoćnica ministra kulture, informisanja 

i informacionog društva za telekomunikacije, Goran Radosavljević iz Ministarstva finansija, 

SrĎan Majstorović iz Kancelarije za evropske integracije, Jelena Trivan, predsednica Odbora 

za kulturu i informisanje Narodne skupštine Republike Srbije, Dragan Penezić iz Komisije za 

zaštitu konkrencije, Ranka Vujović iz Republičkog sekretarijata za zakonodavstvo, Zoran 

Sekulić, kao predstavnik medijskog sektora i Sandra Bašić Hrvatin, ekspert Evropske komisije. 

Komisija je sa radom počela 22. avgusta. Iako nije bilo zvaničnih saopštenja o njenom radu, 

moglo se pretpostaviti da i dalje sporna ista pitanja -  u kom roku i na koji način će se drţava 

povući iz vlasništva u medijima, odnosno u kojoj meri ona uopšte moţe biti vlasnik medija. 

Sporno je i na koji način će se Srbija boriti sa nedozvoljenom medijskom koncentracijom, 

unakrsnim medijskim vlasništvom i vertikalnom integracijom - istovremenim učešćem na 

trţištima medija i trţištu oglašavanja, trţištu distribucije štampe i trţištu elektronskih 

komunikacija. Koplja se lome i oko načina na koji će se zadovoljavati potrebe graĎana za 

informisanjem od lokalnog i regionalnog značaja, kao i za informisanjem na manjinskim 

jezicima, pri čemu vlast i pored protivljenja praktično celokupne medijske zajednice oličene u 

novinarskim i medijskim udruţenjima, ne odustaje od ideje o formiranju regionalnih javnih 

servisa, kao ni od toga da nacionalni saveti nacionalnih manjina zadrţe pravo da osnivaju 

manjinske medije koji bi se onda finansirali iz budţetskih sredstava. 

 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA 

 

3. ORGANIZACIJA PROIZVOĐAČA FONOGRAMA SRBIJE (OFPS) 

 

Organizacija proizvoĎača fonograma Srbije saopštila je da je najveći svetski proizvoĎač 

fonograma i jedan od velike četvorke muzičke industrije (zajedno sa Sony Music 

Entertainment, Warner Music Group i EMI Group), Universal Music Group prijavio svoj 

repertoar OFPS-u, preko kolektivne organizacije iz Velike Britanije PPL, sa kojom OFPS ima 

potpisan bilateralni ugovor. U saopštenju se ne navodi da li su i preostala tri lidera u muzičkoj 

industriji i kada prijavila svoj repertoar OFPS-u.  

 

Objavljivanje ovakvog saopštenja od strane organizacije za kolektivnu zaštitu srodnih prava, 

vraća nas na pitanje osnova po kome kolektivne organizacije vrše naplatu naknada od 



17 

 

korisnika za račun vlasnika prava. U skladu sa Zakonom o autorskom i srodnim pravima, 

kolektivna organizacija naknadu naplaćuje ili po osnovu naloga nosioca prava da istu 

naplaćuje u svoje ime a za njihov račun, u skladu sa članom 153. Zakona ili po osnovu članom 

180. Zakona ustanovljene pretpostavke, da organizacija ima ovlašćenje da deluje za račun svih 

nosilaca prava u pogledu onih prava i onih vrsta predmeta zaštite koji su obuhvaćeni njenom 

delatnošću, te na kraju, u odnosu na strane vlasnike prava, po osnovu ugovora sa 

odgovarajućim inostranim organizacijama, u skladu sa kojim obezbeĎuje kolektivno 

ostvarivanje prava domaćih nosilaca u inostranstvu, kao i stranih nosilaca u Srbiji. Zakonom 

je predviĎeno da su kolektivne organizacije u obavezi da ovakve ugovore zaključe u roku od 5 

godina od dana sticanja prve dozvole za obavljanje delatnosti. Podsetimo, OFPS je prvu 

dozvolu stekao još 2002. godine. Iz saopštenja nije jasna priroda prijave repertoara Universal 

Music Group-a OFPS-u, odnosno da li on predstavlja nalog Universal Music Group-a OFPS-u 

u smislu člana 153. Zakona ili pak proširenje obima prava pokrivenih od ranije postojećim 

ugovorom sa PPL-om ili je pak reč o nečem trećem. O tome, o kolikom repertoaru je u ovom 

slučaju reč, svedoče podaci o trţišnom učešću Universal Music Group-a tokom prethodne 

decenije, koji su se, po javno dostupnim podacima tokom prethodne decenije, kretali u 

rasponu od jedne četvrtine do čak jedne trećine u svetskim razmerama. 

 

 

V  PROCES DIGITALIZACIJE 

 

Najave date tokom leta iz Ministarstva kulture, informisanja i informacionog društva, ali i iz 

Javnog preduzeća Emisiona tehnika, da se razmatra mogućnost promene datuma potpunog 

prelaska na emitovanje digitalnog televizijskog signala i izmene Strategije digitalizacije, kao i 

da će do kraja 2011. biti puštena u rad probna mreţa za emitovanje digitalnog signala, još uvek 

nisu realizovane. Podsetimo, inicijalno je kao datum potpunog prelaska na emitovanje 

digitalnog televizijskog signala bio planiran 4. april 2012. godine, a mediji su pisali da se 

razmišlja o njegovom odlaganju do početka 2013. godine. O tome da odlaganje digitalizacije 

nije samo srpski fenomen, svedoči i činjenica da su od zemalja u našem okruţenju, jedino 

Hrvatska i Slovenija uspešno završile prelazak sa analognog na digitalno emitovanje, dok su i 

Bugarska i Rumunija prelazak odloţile za 2015. godinu. Ono što se takoĎe, ali još uvek samo 

nezvanično najavljuje, jeste da će se izmenama Strategije digitalizacije umesto isključivanja 

analogne radiodifuzije i prelaska na digitalno emitovanje u jednom danu, predvideti fazno 

isključivanje po pojedinim regionima, odnosno po pojedinim zonama raspodele. U tom 

smislu, najavljeno puštanje u rad probne mreţe za emitovanje digitalnog signala, trebalo bi da 

doprinese ispitivanju odabranih mreţnih parametara i testiranju nove opreme čija je nabavka 

finansirana delom iz IPA fondova, odnosno koja će tek biti nabavljena sredstvima iz kredita za 

koji će drţava pruţiti bankarske garancije. 



18 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

Shodno informacijama prikupljenim za potrebe rada na Nacrtu medijske strategije, u Srbiji je, 

prema podacima Agencije za privatizaciju, od 109 javnih glasila koje je trebalo privatizovati, 

od čega je 81 elektronsko javno glasilo i 28 štampanih, privatizovano 56. Ukupno 18 

privatizacionih ugovora je raskinuto i ta javna glasila čekaju nove aukcije. Za 37 medija proces 

privatizacije obustavljen je pozivanjem na odredbe Zakona o lokalnoj samoupravi, odnosno 

Zakona o glavnom gradu, koji su suprotno odredbama Zakona o javnom informisanju i 

Zakona o radiodifuziji, ostavili mogućnost opštinama da ostanu vlasnici televizijskih i radio-

stanica radi izveštavanja na jeziku nacionalnih manjina, odnosno glavnom gradu da ostane 

vlasnik televizijske i radio-stanice, novina i drugih medija. Od preostalih 16 medija u drţavnoj 

svojini, sedam je odlukom opština, kao svojih osnivača, prestalo da postoji, dok za devet na 

aukcijama nije bilo kupaca. Ovi podaci podloţni su različitom tumačenju, te dok jedni iz njih 

izvlače zaključak da su se privatizacije pokazale neuspešnim, drugi opet ukazuju da je jedan od 

razloga propalih privatizacija i generalno nepovoljnih uslova poslovanja za komercijalne 

medije, činjenica da drţava nastavljajući da finansira opštinske medije, narušava propise o 

kontroli drţavne pomoći, opštinske medije dovodi u povoljniji poloţaj u odnosu na 

komercijalne i time narušava konkurenciju na trţištu. Ovo shvatanje predstavlja osnovni 

razlog zbog koga medijska i novinarska udruţenja insistiraju, kako na nastavku privatizacije, 

Gtako i na novom modelu drţavnog finansiranja medija, koje bi bilo zasnovano na 

transparentnom i nediskriminatornom finansiranju projekata u oblastima koje su u medijskoj 

sferi od javnog interesa, o čemu bi na javnim konkursima odlučivale nezavisne komisije. O 

tome, o kolikim sredstvima je ovde zapravo reč, svedoče takoĎe podaci prikupljeni za potrebe 

rada na Nacrtu medijske strategije. Naime, ovi podaci, iako nisu sveobuhvatni, budući da su 

prikupljeni od pribliţno 90% opština, pokazuju da je drţava u 2010. godini medijima dala više 

od 21 miliona evra, a za istu namenu u 2011. godini opredeljeno je više 25 miliona evra. Od 

toga je na nivou Republike Srbije izdvojeno pribliţno 5 miliona, na nivou Autonomne 

pokrajine Vojvodine pribliţno 3,5 miliona, a na nivou opština i gradova preko 16,5 miliona. O 

tome u kojoj meri raspolaganje ovim sredstvima, u dobrom delu netransparentno i 

diskriminatorsko, narušava medijsko trţište, svedoče brojni ugašeni komercijalni mediji i 

brojni poništeni privatizacioni ugovori. Drţava, meĎutim, niti je spremna da prihvati 

odgovornost, niti pak da drţavno finansiranje medija uredi na prihvatljiv i zakonit način. 

 

 

 

 



19 

 

VII ZAKLJUČAK 

 

Medijska zajednica u Srbiji i dalje čeka da Vlada usvoji Medijsku strategiju, ali je primetno i da 

entuzijazam splašnjava. Činjenica da su stavovi vlasti i medijskih i novinarskih udruţenja u toj 

meri podeljeni, čak i oko elementarnih pitanja, kao što je pitanje povlačenja drţave iz 

medijskog vlasništva ili pitanje resursa koje Srbija kao drţava ima da finansira još šest novih 

javnih servisa, u situaciji kada ni finansijska stabilnost dva postojeća nije obezbeĎena, ne 

ostavljaju prostor za velika očekivanja. TakoĎe, očigledno je da će Strategija, kakva god rešenja 

koja bi se ticala medijske koncentracije na kraju usvojila, zakasniti da na vreme reguliše 

vertikalnu integraciju u ovom sektoru. Akvizicija kojom je Telekom Srbija stekao kontrolu nad 

operatorom specijalizovanih regionalnih sportskih kablovskih kanala – ArenaSport, kao i 

najava ulaska vlasnika najjačeg kablovskog i satelitskog DTH operatora u vlasničku strukturu 

TV Pink, upravo pokazuju da vertikalna integracija više nije samo mogućnost, već realnost 

medijskog sektora. U meĎuvremenu i broj pretnji, napada ili pritisaka kojima su redakcije i 

novinari izloţeni, ne pokazuje tendenciju smanjivanja. Sa druge strane, sudske presude koje se 

donose u medijskim stvarima i dalje izazivanju nedoumice u pogledu svoje usklaĎenosti sa 

evropskim standardima, a posebno i sa sudskom praksom Evropskog suda za ljudska prava u 

primeni člana 10. Evropske konvencije. Dve takve presude, u kojima sud polje primene člana 

82. Zakona o javnom informisanju, kojim je predviĎeno da novinar, odgovorni urednik i medij 

ne odgovaraju za štetu, ako je neistinita ili nepotpuna informacija verno preneta iz dokumenta 

nadleţnog drţavnog organa, suţava samo na one situacije u kojima je informacija verno 

preneta iz dokumenta koji je nadleţni organ zvanično saopštio medijima, opisana je u ovom 

izveštaju. Uticaj ovakvih presuda na autocenzuru i konformizam u medijskom govoru 

nesumnjiv je i sve je veći. 

 

 

 

 


